Meny Stäng

Maria Montessori upptäckte, genom observationer, att barn har en stark inneboende drivkraft att lära sig nya saker och att bli självständiga individer. Hon såg att denna drivkraft fanns hos alla barn, i alla miljöer, i alla kulturella kontexter, över hela världen. Hon såg även att dessa drivkrafter har funnits i alla tidigare tidsepoker.

Montessori såg även att utvecklingen hos alla barn gick stegvis i olika utvecklingsperioder där barnet var särskilt mottagligt för vissa kunskaper. Idag diskuteras detta inom bland annat utvecklingspsykologin.

Montessori utvecklade då en pedagogik som mötte barnens behov av stimulans i de olika åldrarna och tydliggjorde detta med sina olika utvecklingsstadier och sensitiva perioder kopplade till dessa.

Hon utvecklade även en tanke på hur man bör förbereda miljön så att den möter de behov den aktuella barngruppen behöver, och i denna placera lärmateriel som tränar de färdigheter som barnet är redo för.

Montessori pekade på hur viktigt rörelse och motorik är för inlärning och den tanken genomsyrar hela undervisningen i stort och smått. Modern hjärnforskning stödjer hennes tankar och tanken är mer aktuell nu än någonsin förr.

Pedagogiken grundar sig även i en väl utvecklad värdegrund där mänskliga rättigheter, barns rättigheter och kvinnors rättigheter är basen. Fredsundervisningen genomsyrar hela montessoriverksamheten och målet är att utveckla barn och ungdomar till att finna lösningar på konflikter utan att ta till våld. Fred på jorden är målet för hela Maria Montessoris arbete.

Montessoripedagogiken finns över hela världen och ett montessoriklassrum ser i princip ut på samma sätt överallt, liksom undervisningen. Detta öppnar för utvecklande kontakter mellan förskolor och skolor i hela världen och det finns en mängd internationella sammanhang för montessoripedagoger att delta i.

Genom att erbjuda en verksamhet för barn och elever mellan 1 – 16 år följer vi barnet genom utvecklingsstadierna med montessoripedagogiken som vår gemensamma grund. Det skapar sammanhang och trygghet för barn och ungdomar och när vi lämnar över dem till gymnasieskolan är målet att de är självständiga, förberedda och socialt kompetenta ungdomar som tar nästa steg i livet.

Världen börjar med barnen

Maria Montessori