.
Flexibel har blivit ett nyckelord i dagens samhälle. Maria Montessori hävdade redan på sin tid, att förmågan till anpassning och tron på den egna handlingskraften är avgörande för en människas livskvalitet. För att denna självsäkra, flexibla och kreativa person ska skapas krävs enligt Maria Montessori att de två främsta behoven hos högstadieeleven uppfylls: Behovet av att skyddas under en tid av oerhörd fysisk förändring, en fysisk förändring lika drastisk som den en nyfödd går igenom, och behovet av att förstå samhället och hans eller hennes framtida roll som vuxen i detta samhälle. Det är nämligen i åldern 12-18 år som den sociala människan skapas. Under denna turbulenta period ska hon bland annat skapa sig en identitet och en värdegrund samtidigt som hon ska frigöra sig från sina föräldrar och skapa nya kanske relationer till andra.
Under högstadietiden befinner sig eleverna således i en stor förändringsprocess. Det är viktigt att de får frihet med tydliga gränser men också att vi lärare handleder dem i deras kunskapssökande för bästa möjliga måluppfyllelse. Under denna period strävar vi efter att skapa en trygg miljö där varje elev får möjlighet att träna på att förhålla sig både till sig själv samt till det faktum att de är del av en grupp. Den kreativa förmåga, som eleverna har, får inte gå förlorad i den verklighet som är under ständig förändring där nya yrkeskategorier skapas på grund av snabba tekniska framsteg. I denna nya verklighet krävs tänkande individer med en helhetssyn och inte robotar med inprogrammerad kunskap.
Målet är alltså att vårt högstadium ska erbjuda en miljö där eleven kan uppleva verkligheten i en skyddad miljö. Det vill säga vi ska hjälpa eleverna att finna sig själva genom att skapa en miljö där de kan känna sig trygga nog att testa sina nya kunskaper, värderingar och lära sig att samarbeta med andra. Där de behandlas med respekt och inspireras till att bredda sin kunskap så att de kan möta samhällets krav på en flexibel individ. En miljö som inbjuder till självständighet och tro på den egna förmågan.
Elevernas arbetstid är uppdelad både i kortare ämneslektioner och i längre arbetspass. De får dessutom hjälpa till med vardagssysslor. Vårt mål är att skapa en relation till varje enskild elev, för att de ska finna sin inre motivation och en lust att lära. Högstadietiden ska förbereda eleverna för den verklighet de kommer att möta efter sin grundskoletid.